Buenos Aires versus Martínez - Reisverslag uit La Plata, Argentinië van Marlissa Hilkmann - WaarBenJij.nu Buenos Aires versus Martínez - Reisverslag uit La Plata, Argentinië van Marlissa Hilkmann - WaarBenJij.nu

Buenos Aires versus Martínez

Door: Marlis

Blijf op de hoogte en volg Marlissa

29 Oktober 2012 | Argentinië, La Plata

Een hoop beleefd dit weekend dus ook een hoop te vertellen..

Donderdag besloten we het weekend in Buenos Aires door te brengen. Een hostel hadden we nog niet geboekt, we wilden daar ter plekke er een binnenstappen, omdat via telefoon boeken niet altijd mogelijk was. But no worry's, we hadden een lonely plannet gids, zelfs 2, bij ons die ons zouden kunnen helpen om de perfecte hostel te vinden (in hoeverre die perfect kunnen zijn..).

Dit plannetje ging niet door, want het hostel werd vervangen door een dikke villa plús zwembad. Beter konden we het niet treffen. Wat hebben wij genoten dit weekend! En nu zul je je natuurlijk afvragen hoe dit in godsnaam mogelijk is.

Het zat dus zo: Aangekomen in BA met de bus van ongeveer 3 kwartier rijden, vroeg de oom van Marius ons om langs te komen bij zijn werk. Een hoog bedrijfspand gelegen aan de buitenste rand van het zakencentrum van BA. Hij had het over een mooi dakterras..
Aangekomen bij zijn werk, merkte we al dat we in een wat chiquere buurt terecht waren gekomen. Het merendeel van de mensen op straat in La Plata loopt in slobberkleding wat alleen in de kleuren zwart en grijs verkrijgbaar is. Maar in deze buurt van BA weten ze wel wat mooi is. Ook hebben ze hier wat meer geld... Na oom Marnix ontmoet te hebben mochten we zijn leuke dakterras bekijken. Increíble! Even kon ik me ogen niet geloven. Ik denk dat hij een van de mooiste uitzichten heeft van de bedrijfspanden in de buurt. Hij kan namelijk uitkijken over een deel van de stad, maar ook over de rivier (ik noem het zee, omdat het gigantisch breed is), precies aan de rand van de stad dus. Maar dit was nog niet alles, hij stelde ons voor om het weekend in zijn huis door te brengen, omdat hij toch weg zou gaan dit weekend. Dit was natuurlijk gelijk een ja (!!!!), want Marius had al verteld dat hij een zwembad in de tuin had.

Dat zijn huis zo mooi zou zijn, hadden we niet verwacht. Het was niet het grote verschil met de huizen in La Plata, de hitte of vermoeidheid, nee het was gewoon een fantastisch huis! Overal grote ramen aan de tuinkant, grote tuin, zwembad, een muziekinstallatie door het hele huis inclusief tuin, verstelbaar licht, kunst, meerdere badkamers, nou ja voor mij was het gewoon even 'heaven'. Niet dat het huis van mijn gastgezin niet goed is hoor.. Daar kan ik prima wonen, als ik het maar niet te veel ga vergelijken met het huis in Martínez.

Vrijdagavond gelijk BA ingegaan, naar de wijk Palermo. De hippe buurt. Het eten uitgesteld tot een uur of 23.00, aangezien we vonden dat we ons moesten aanpassen aan de Argentijnse cultuur, wat inhoudt dat je pas eet vanaf 23.00 (als je uit eten gaat, normaal vanaf 21.00).
Een heerlijk stuk vlees op en vervolgens een drankje gedaan en een club ingegaan. Het begon natuurlijk pas om 03.00, tsjonge ik dacht dat het in NL laat was. Hier is alles gewoon zoals in Nederland, maar dan qua tijd minimaal 3 uur erbij opgeteld. De muziek is ook vergelijkbaar, hoewel reggaeton aardig de boventoon had aan het einde van de avond. Rond 5.30 waren we terug in het huis.

Na een paar uur slaap maakt een duik in het zwembad je wel aardig wakker. Dat was wel lekker opstaan. Nog even bijgekomen van de vorige avond en vervolgens de stad in gegaan. Gelopen hebben we wel. Een honger dat we hadden! Maar nee, nergens een geschikte tent te vinden, misschien waren we wat te kieskeurig.. Het leek alsof veel gesloten was en iedereen binnenzat, oftewel Siesta. Maar niet alleen waren veel winkels en restaurants dicht waar wij liepen, maar ook waren er niet veel mensen op straat. 'Qué raro!' Uiteindelijk een plekje gevonden aan 9 de julio (gigantische straat in BA) en even bijgekomen, want wij waren inmiddels hongerige beesten geworden die hoe dan ook moesten eten én zitten. Voor de lunch al wel Plaza de Mayo bezocht, langs La Casa Rosada gelopen, een kerk binnengeweest en vele straatjes doorgelopen.

Hoewel vooral onze voeten niet meer wilden, toch maar doorgelopen richting het noorden, naar de begraafplaats Recocleta, waar Evita ligt. Heel bizar om deze grote tombes te zien. Sommige tombes net zoveel waard als hele huizen. Echter waren er ook veel die geplunderd waren en vervolgens geen onderhoud meer gehad hadden. Dus zelfs op een begraafplaats waren grote verschillen te zien.

Die heb je namelijk ook in de stad. Op de bizarste plekken hebben zwervers zich gesetteld. Voor het parlementengebouw liggen ze op een soort van uitklapbedjes te maffen in de zon. Ernaast is een soort van huisjes gemaakt van stoffen en karton. Nog steeds begrijp ik niet helemaal hoe dat hier gaat, aangezien ze in Nederland allang weg zouden waren gestuurd.

Wel merk je dat er een verschil is tussen de wijken in Buenos Aires, alhoewel er overal wel stoepen en straten zijn die wel aan wat onderhoud toezijn. Je moet echt uitkijken waar je loopt. Ook ligt er hier en daar afval op de grond. Er zijn bepaalde mensen die afval opruimen en die per kilo een bepaalde hoeveelheid geld krijgen van de overheid. Deze lopen (vaak in ontbloot bovenlijf door de hitte van de zon of inspanning) met een kar die op hun schouders steunt, waarop ze al het afval dumpen. Iedere keer als ik zo iemand zie, ben ik weer bewust van de grote verschillen tussen arm en rijk in zo'n stad.

Door de hele stad zijn er altijd wel huizen, straten, winkels etc. die er wat vervallen uitzien. Maar niks is te vergelijken met de slobberwijken. Hoe bizar om te zien hoeveel mensen daar wonen en hoe zij wonen. Naast het busstation begint zo'n wijk, ook weer heel apart. We reden net langs de rand ervan. Er doorheen lopen kun je beter niet doen, en al helemaal niet als Europese toerist. Toch zou ik zo graag een kijkje willen nemen.. Al doe ik dit natuurlijk niet.

Aan het einde van onze wandel door BA nog door een marktje gelopen en een maté kopje gekocht. Niet omdat ik het zo lekker vind, maar meer omdat het een hele mooie is en zo typisch Argentijns is.

Zaterdagavond heerlijk gegeten! Sjors en Willem hadden goed gekookt voor ons. We waren al snel bekaf en gingen maar niet de stad in.

Vandaag nog even genoten van het weer en huis en een deel van de wedstrijd Boca - River Plate gekeken in een restaurant. Iris en ik hebben nog heerlijk ijs gegeten. De smaak 'dulce de leche' (typisch Argentijns, wat elk gezin in huis heeft hier) hebben we maar laten staan, aangezien dat nu al onze keel uitkomt.

Net weer herenigd met me Argentijnse familie en liggen we allemaal op bed. Gelukkig heb ik morgen pas om 10.30 college. Jammer dat het morgen een dag met regen gaat worden.. En dat na zo'n mooi weekend! Die maandagen ook...

Foto's komen nog.
Besosss






  • 29 Oktober 2012 - 07:19

    Anita:

    He marlissss,


    Ohhhh wat klinkt dat allemaal lekker, haha je zou haast vergeten waarom je daar was!
    Geniet maar!!ben benieuwd naar je nieuwe foto s!!

    Groetjes de belletjes xx

  • 29 Oktober 2012 - 08:30

    La Madra:

    Hoi marlis,

    Wat heb je weer een leuk en interessant verslag geschreven.....Ik hoop dat er nog velen van zulke avonturen volgen. Veel plezier bij de salsa en de tangolessen. Ik ben ook benieuwd naar je nieuwe foto's.

    Liefs ma (en natuurlijk pa).


  • 30 Oktober 2012 - 00:10

    Lia:

    Hey Marlissa
    Dulce de leche, is dat zoete melk? Een nationaal drankje wellicht, als toetje?
    Wat een leuke update. Het zien van andere culturen, fantastisch. Keep the stories coming. Lx

  • 30 Oktober 2012 - 23:05

    Marlissa:

    Hoi lia!
    Dulce de leche is een soort van stroperige caramel/chocolade iets, lastig uit te leggen haha. Heel zoet en ze smeren het overal op. Echte zoeternij hier. Sowieso heb je hier veel keuze in zoetigheid.
    Maar je hebt bijvoorbeeld ook dulce de leche toetje, dan zit t in zo'n kuipje en is t dunner en hebben ze er andere dingen bijgedaan. Je hebt er ook ijs van.....

  • 31 Oktober 2012 - 12:34

    Jacq:

    Hoi Marlis, wat een beeldend duidelijk verslag heb je geschreven, en nu met de foto's erbij zie ik het helemaal voor me. Leuk hoor, kijk uit naar je volgened veslag.
    Hier is de wintertijd begonnen, en meteen lekker winters weer, veel regen en s'nachts al tegen het vriespunt gevroren!! Dus geniet er maar van daar!! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlissa

Van 19 oktober tot 24 december 2012 verblijf ik in La Plata, Argentinië. Ik woon 2 maanden in bij een gastgezin en volg colleges aan de universiteit in La Plata. De laatste 10 dagen van mijn reis zal ik Argentinië nog wat beter leren kennen om een korte reis te maken. Waarheen weet ik nog niet, maar na 2 maanden hier in La Plata zal ik er genoeg over weten! Met kerst zal ik weer thuis zijn in Nederland.

Actief sinds 20 Okt. 2012
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 4837

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2012 - 24 December 2012

Mijn avontuur in Argentinië

Landen bezocht: