Week 3 - Reisverslag uit La Plata, Argentinië van Marlissa Hilkmann - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit La Plata, Argentinië van Marlissa Hilkmann - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Marlissa

Blijf op de hoogte en volg Marlissa

13 November 2012 | Argentinië, La Plata

Wat een week!

Tot en met donderdag bestonden mijn dagen vooral uit zweten en veel water drinken. Wat was het warm zeg! Iedere dag was het over de 30 graden, neigend naar 40 graden. Benauwd was het ook wel aardig. Alhoewel het zo warm was, de colleges gingen natuurlijk gewoon door. Met z'n alle in een lokaal zonder airco, ventilator of waaiers bevorderde de colleges niet zo.. Veel keuze om af te koelen was er niet. We konden hooguit de ramen en deuren open doen en de velen propagandablaadjes van de studentenpartijen gebruiken als waaier.

Deze week stond namelijk in het teken van de studentenverkiezingen. De trap kon je bijna niet op, want deze werd versperd door over-enthousiaste, gekleurde t-shirts dragende, iritante mannetjes en vrouwtjes. Ik stond op het punt om 'No puedo votar' (ik kan niet stemmen) op me voorhoofd te schrijven, aangezien we buitenlanders zijn en hierdoor dus geen stemrecht hebben. Toch maar besloten om het niet te doen, door al dat zweet is het er na 5 minuten toch weer af...

Ja water drinken, was onze prioriteit nummer 1.. Hoewel dit niet zo makkelijk was, aangezien al het drinken op was vanaf 9 uur 's ochtends. Ze vullen soms weer bij, maar dan heb je warm water en dat wil je ook niet. Dan maar naar een van de velen kiosken leegkopen. Opletten in de les vond ik lastig, aangezien ik die warmte en geplak moeilijk kon negeren. De uren leken even 10 keer zo langzaam te gaan als normaal. Toch kwamen ze gelukkig aan een einde. En zo ook de warmte..
Ja het was WARM, heel lastig als je colleges moet volgen, en voor mij bijna niet voor te stellen dat de studenten hier er regelmatig mee te maken hebben..

Toch was het niet leuk om op te staan met een temperatuurdaling van zo'n 15 graden. Vrijdag was het geen plus minus 35 graden meer, maar zo'n 17 graden met alleen maar regen en koude wind. WAT?!
Nee, dit was geen leuke overgang.. Nu pas, zondag, stijgt de temperatuur weer wat. En wordt het deze week rond de 22 graden.

Vandaar dat ik al sinds week twee een hoest heb en twee weken lang verkouden was, die temperatuurschommelingen hier..

Tijdens een van de warme dagen mocht ik Camila bewonderen tijdens een optreden. Ze studeert muziek en speelt piano en oboë. Deze week moest zij twee keer optreden met oboë, maar binnen een orkest. Veel bekende klassieke nummers voorbij gekomen. Één herkende ik van de disneyfilm Assepoester.. Namen en titels zeggen me niet zoveel als het gaat om klassieke stukken helaas..

Vrijdagmiddag hebben Eva, Iris en ik ons verdiept in cultuur en historie. We bezochten een musuem in La Plata. Onze kennis over dieren, biologie en geschiedenis is weer ververst hoor. Allerlei dieren gezien, van klein tot groot. Insecten, zoals vlinders, spinnen, kevers.. en vogels zoals gieren (die echt belachelijk groot zijn en dat toen pas ontdekte). Maar ook gigantische zoogdieren, zoals herten, lama's, tijgers. En nee, dit was geen dierentuin waarin deze beesten leefden, maar een museum met onder andere een verzameling van opgezette dieren met nepogen. Best wel bizar eigenlijk.. Hoe ze aan hun dood zijn gekomen weet ik niet.
Ook waren er hele skeletten te vinden van walvissen, schildpadden, olifanten, apen en meer.

Rustig was het niet in het museum, want tegelijkertijd met ons kwam er een groep van zo'n 30 kinderen van rond de 12 jaar binnenhuppelen. Op elke plek waar wij waren, waren zij. En ze waren wel nieuwsgierig naar ons, aangezien het zo duidelijk is dat wij niet van hier zijn.. Er kwam dus een moment dat hun leraar vroeg 'Zijn jullie engels? Ik ben namelijk Engels leraar en het leek erop dat jullie Engels praatten'. Uh, right.... Goede Engels leraar, niet?! Ja, zo goed kunnen de mensen hier dus Engels. Wel meerderen zeggen hier 'Ik heb een paar jaar engels geleerd'. Vervolgens hoef je ze geen woordje te vragen in het Engels, want 9 van de 10 keer weten ze het niet.

Zaterdag zijn we naar Tigre geweest, een bekend stadje boven Buenos Aires. We hadden geluk dat we mee konden rijden met 2 busjes vol met huisvrouwen. Eva's 'moeder' hier zit namelijk in zo'n groep die van alles organiseert en lieten zij nou net naar Tigre gaan en nog 4 plekken over zijn.. Samantha, Eva, Iris en ik gezellig ons gemengd onder de huisvrouwen. Allemaal even hartelijk, er werden snoepjes uitgedeeld, vraagje hier, vraagje daar. Na twee uurtjes reizen kwamen we aan hoor. Wij wilden graag met een boot over de delta varen in Tigre en de huisvrouwtjes wisten de weg wel. Na wat gekibbel onder de huisvrouwen over waar het nou was, kwamen we aan hoor. We ervaarden een tweede Venetië.. Alleen dan zonder de schoonheid van Venetië. Hier en daar een groot huis, waar het water nog net niet tot de deur kwam. Er was namelijk vrijdag veel regen gevallen en het waterpeil was iets hoger dan normaal. Toen we ook langs de velen huizen langsvaarden waren een aantal mensen hier niet van gediend. We zorgden voor teveel golven en stroming, waardoor hun huisje beschadigd zou kunnen worden.. Het leek net alsof het niet helemaal klopte. Stijgers onder water, ver onder water.. het leek wel een overstroming. Toch stonden de huizen op palen, dus het klopte wel. Het was in ieder geval een raar gezicht.

Terug van de rondvaart stonden de huisvrouwtjes ons op te halen, want ja, we zouden maar verdwalen!! Zij ons de weg wijzen waar we heen konden gaan en toen lieten ze ons weer met rust. Nou, zo moeilijk was het niet, want heel tigre bestaat uit één grote markt, je kon er niet omheen. De markt, was dé reden voor deze huisvrouwen om naar Tigre te gaan. Hier was namelijk álles te vinden wat je maar wilde en nog goedkoper dan op andere plekken ook. Nou dat bleek wel.. Leren spullen voor een prijs van niks. Souvenirs ingeslagen en weer terug naar de busjes, terwijl ik nog helemaal niet klaar was.... we waren nog maar op een derde van de hele markt! Aangekomen bij de busjes stonden de huisvrouwen er al weer. Dit keer met hele tassen vol met spullen. Wat fanatiek waren zij zeg! Echt geweldig om te zien. In de bus nog meegedaan met een soort van loterij en ik won (met nog twee anderen)! Een kadootje van de markt, superlief.

Na terugkomst in La Plata nog even een dutje gedaan, gegeten en gedoucht. We gingen een avondje uit! Eerst wat gedronken bij de Irish Pub en later naar het salsafeest gegaan van La Colmena, de dansschool waar wij lessen hebben. Het was een hele leuke avond. Niemand staat stil, je hoort alleen maar heerlijke muziek en mensen hebben het naar hun zin. Alleen het kijken naar een stel dat aan het dansen is, is al leuk! Maar om het zelf te doen al helemaal! En op zo'n avond leer je ook wel wat, aangezien het met de lessen langzamer gaat. Het feest begon pas om 1.00, wij kwamen rond 2.00 aan en rond 3.00 zat het aardig vol.. Ook nog een echte step up moment gehad -zo noem ik het maar even- aangezien we met een hele groep dezelfde dans deden. Rond 6.15 uur begonnen we het feest te verlaten, vanaf die tijd liep het langzaam aan af. Het laatste half uur was gewoon licht.

Toen we naar de bus liepen zagen we overal jongeren lopen die klaar waren met feesten en weer naar huis gingen. Maar ook mensen die juist met hun dag begonnen. Het openmaken van de voordeur ging weer niet helemaal soepel.. Die sleutels en sloten hier, gek word je ervan! Tijd voor vervanging! Maar schijnbaar zat er nog een slot op, want ik kreeg hem niet open. Gelukkig kwam Ricardo me redden. Maar door mij was hij natuurlijk weer wakker...

Zondag lekker gerelaxed, wat dingetjes besproken over wat we alle weekenden gaan doen. Leuke uitjes staan op de planning. Aankomend weekend Buenos Aires en mijn verjaardag natuurlijk op vrijdag!! Op maandag feestdag in La Plata, waardoor iedereen vrij is. Volgend weekend willen we graag naar de watervallen gaan in het Noorden, tegen de grens aan van Brazilië. Ook staat een weekend Uruguay (Montevideo y Colonia) op de plannng. Denk maar niet dat ik die kansen aan me voorbij laat gaan!

Besosss


  • 13 November 2012 - 07:48

    Anita:

    Ohhhh marlisss,

    Wat leuk om te lezen allemaal!!nog heel veel plezier daar!!Hihi meid, wat je leert buiten de collegezaal is net zo belangrijk hoor!!;)
    Xx de belletjes

  • 13 November 2012 - 08:12

    La Madra:

    Hoi Marlis,

    Nu dat was weer een hele belevenis zeg.... Haha Wat maak jij leuke en spannende avonturen mee. Vier jonge meiden met een hele club huisvrouwen is gewoon humor, maar ook ontzettend lief van ze. Ik hoop dat je op de terugweg geen 10 kg teveel aan bagage hebt haha:-):-) De komende weken nog veel plezier en opsnuiven van cultuur.....

    Liefs pa en ma.

  • 14 November 2012 - 09:50

    Lia:

    Joh Marlis, wat is het leuk te lezen dat je alle kansen die je krijgt grijpt. met zoveel plezier volg ik je verhalen. Het meeste verbaast me de uitgaanstijden van de Argentijnen en dat jij je daar zo goed bij aanpast.
    Houd vol, veel plezier! Lia
    Besos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlissa

Van 19 oktober tot 24 december 2012 verblijf ik in La Plata, Argentinië. Ik woon 2 maanden in bij een gastgezin en volg colleges aan de universiteit in La Plata. De laatste 10 dagen van mijn reis zal ik Argentinië nog wat beter leren kennen om een korte reis te maken. Waarheen weet ik nog niet, maar na 2 maanden hier in La Plata zal ik er genoeg over weten! Met kerst zal ik weer thuis zijn in Nederland.

Actief sinds 20 Okt. 2012
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 4826

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2012 - 24 December 2012

Mijn avontuur in Argentinië

Landen bezocht: