Eerste week in La Plata - Reisverslag uit La Plata, Argentinië van Marlissa Hilkmann - WaarBenJij.nu Eerste week in La Plata - Reisverslag uit La Plata, Argentinië van Marlissa Hilkmann - WaarBenJij.nu

Eerste week in La Plata

Door: Marlissa

Blijf op de hoogte en volg Marlissa

26 Oktober 2012 | Argentinië, La Plata

Hola!

Zo, mijn eerste week zit erop.. Druk was het wel.
Van maandag tot en met donderdag colleges, met elke dag ook 2 tussenuren waarin je kan lunchen.

Iedere dag 2 of 3 uur spaans, met elke dag een andere lerares. Apart, maar ze zijn wel allemaal even aardig. Wel valt het ons op dat het nog niet moeilijk is. Het is vooral herhaling. En als we iets goeds zeggen dan is het gelijk 'muy biennnnn'. Soms een beetje te overdreven.. Want zo voelen we ons net kleine kindjes die leren tellen.
Nee, bij de lerares op de donderdag zit gebarentaal er nog nét niet bij. Alhoewel.... Ze beeldt weleens dingen uit als we een woord niet begrijpen.

Veel nieuwe woorden leren we hier wel. Niet alleen in de colleges, maar ook in het gastgezin. Als je een verhaal wil vertellen, kan het nog wel eens zijn dat je midden in je verhaal stilvalt, omdat je weer een woord niet weet. Het praten gaat al een stuk beter, omdat je er constant middenin zit (op de naschoolse acitiveiten met andere Nederlandse activiteiten na dan). Toch blijf je je ups en downs houden. Het ene moment begrijp je alles wat ze zeggen en kun je erover meepraten. Een andere keer begrijp je misschien 5% van het hele verhaal. Het ligt ook echt aan de persoon waarmee je praat. De vriend van Camila bijvoorbeeld, slaat in mijn oren echt wartaal uit. Met hem kan ik ook echt niet normaal communiceren. Camila praat al iets duidelijker, maar ook zij heeft een zwaar Argentijns accent. Ook als je een woord niet op z'n Argentijns uitspreekt, kan het voor hun al niet te begrijpen zijn. Terwijl ik er dan 100% zeker van ben dat wat ik zeg correct is..
Dus ik ben wel genoodzaakt om ook maar mee te doen met dat leuke accent..

De andere vakken op de uni zijn ook interessant. Kunstgeschiedenis en politiek. Gelukkig zijn die docenten goed te verstaan..
Als goed is, gaan we 9 november naar een bekend museum in Buenos Aires, lijkt me heel leuk!

Op de colleges volgen na doen we verder niet zoveel aan de studie.. Er was gewoon geen tijd voor. Natuurlijk ligt dat ook wel een beetje aan onszelf, maar ja wie gaat er nou niet de stad in na de colleges...

Iris en ik hebben onze hobby's ook gevonden. Wat ik in Nederland al voor ogen had, ga ik nu ook doen. Ik had namelijk via Sofía, andere docher van het gezin, een adres gekregen voor een salsaschool hier niet ver vandaan. Woensdagavond zijn Iris en ik hier heen gegaan en het zag er heel leuk uit! Het is een Cubaanse salsaclub, dus je leert ook echt de Cubaanse salsa.

Niet alleen salsa, maar ook de tango zijn we aan het leren! Gisteravond hebben we een les gehad in een supermooie grote zaal met houten vloer. Als tegenprestatie van de gemeente voor de studenten heeft de gemeente gratis lessen tango aangeboden. De studenten zijn hier namelijk met een hoop niet tevreden, wat je ook begrijpt zodra je de uni binnenkomt. Gisteren waren wij met alleen Nederlandse studenten, een stuk of 10. De leraar was echt heel professioneel. Ik had niet verwacht dat de tango zo leuk zou zijn. Ik vond het altijd te strak en stijfjes, vergeleken met salsa. Na gisteren is mijn mening wel veranderd. Het is echt heel gaaf om te leren, en al helemaal in Argentinië natuurlijk.
Ik ben benieuwd hoe ver we zijn na 8 weken lessen.

Ook kwam gisteren professor Silva ons bezoeken met een decaan van de Universiteit Leiden. Professor Silva hebben wij in het eerste jaar gehad voor geschiedenis. Ze waren al in Chili, waar ook andere studenten zitten, maar omdat ze zo 'dichtbij' zaten, kwamen ze ook 'even' langs ons, haha. Het was interessant dat iemand uit het bestuur van de universiteit helemaal hierheen komt. Je kon dus ook wel merken dat hij er graag betrokken bij wilde zijn. Hij wilde met eigen ogen zien hoe alles te werk gaat. Wij zijn namelijk de 'proefkonijnen'. Wat we ook wel gemerkt hebben voordat we hierheen kwamen.
Ze zijn zelfs meegegaan naar de Tango les, echter deden zij niet mee. Nee, ze konden lekker gebogen achterover zitten en kijken naar onze danskunsten. Dat was natuurlijk wel heel amuserend..

Verder gaat alles prima! Er zijn nog wat dingen waaraan ik moet wennen, zoals pas avondeten om 22.00 'savonds en vervolgens bijna gelijk naar bed gaan.

Maar goed, nu moet ik er snel een einde aan breiden, want we gaan naar BUENOS AIRES voor dit weekend. Is 3 kwartier met de bus. We zullen verblijven in een hostel.

Hierover volgt meer.....

besosss

  • 26 Oktober 2012 - 17:58

    Jacq:

    Klinkt allemaal goed en leuk zeg, veel plezier in beunos aires! Hier hebben we best een hele mooie week achter de rug. (16 gr)Op me werk gewoon buiten gezeten in de pauze! Vandaag ineens een stuk kouder maar wel droog! verder niet zo veel bijz. Gebeurt X jacq

  • 26 Oktober 2012 - 19:59

    Peter H:

    Hallo Marlis,

    Vroegah, ja heeeel vroegah (vraag maar aan je ma en pa) heb ik ook de tango geleerd op de dansschool maar niet de salsa. Dat was toen nog niet zo bekend. De salsa was misschien iets te wulps voor die tijd. En dat die twee heren niet meededen vind ik slap. (jaloers).
    Maar waar denken die Argetijnen aan wanneer het over Nederland gaat. .....Voetbal , klompen , tulpen , mooie vrouwen , Carel Kraayenhof en dijken zijn bekende dingen , maar wat voor beeld hebben ze van ons?

    Ik kijk met plezier uit naar je volgende blog en foto's . . .
    Garoetûh
    Peter

  • 28 Oktober 2012 - 01:11

    Lia:

    Joh wat een gezellig verslag. Wat is er al verbetering en vooruitgang na een week. Leuk idee dat je Spaans me een accent gaat spreken.
    In perth is alles prima. Gister voor het eerst het zwembad in, vroeg voor tijd van het jaar maar aangemoedigd door onze gast.
    Veel plezier, prettig weekend. We kijken uit naar het verslag over Buenos Air. Stay well. Lx
    Lx

  • 29 Oktober 2012 - 21:16

    Marlissa:

    Ja bedankt jacq! Ik hoor nu dat het van het weekend wel een stuk kouder was, klopt dat? Nog iets beleefd dit weekend? Ik heb het heerlijk gehad! maar dat lees je wel in de volgende blog.

    En lekker hoor Lia! heerlijk. Ik heb van het weekend ook lekker gezwommen, alhoewel de mensen hier het ook nog niet zo gauw zouden doen in de lente. Maar voor ons is dit al harstikke warm!
    Ander verslag staat er ook op!
    xxxxx

  • 01 November 2012 - 11:19

    Oma Kitty:

    Wat een gezellige verslagen stuur je steeds. Hier is het zeker geen zwem weer. Het stormt en regent echt herfst weer wat ook wel z'n bekoring heeft. De tuin en rondom het huis ligt vol met herfst bladeren een mooi gezicht maar lastig ruimen iedere dag ligt het weer opnieuw vol. Wat leuk dat je over een poosje de tango kan dansen. Heb ik vroeger ook graag willen leren.
    Hou je haaks en de groeten vans beiden xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlissa

Van 19 oktober tot 24 december 2012 verblijf ik in La Plata, Argentinië. Ik woon 2 maanden in bij een gastgezin en volg colleges aan de universiteit in La Plata. De laatste 10 dagen van mijn reis zal ik Argentinië nog wat beter leren kennen om een korte reis te maken. Waarheen weet ik nog niet, maar na 2 maanden hier in La Plata zal ik er genoeg over weten! Met kerst zal ik weer thuis zijn in Nederland.

Actief sinds 20 Okt. 2012
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 4840

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2012 - 24 December 2012

Mijn avontuur in Argentinië

Landen bezocht: